Да, темата е доста лична.

Вероятно ще разбуни духовете на по-консервативните, но да си го кажем по мъжки – сигурно всеки в даден момент от живота е попрекалявал с порното.

Важно е да знаем, че това, което отделя пристрастяването към този вид „hand made“ забавления от нормалното им използване е в дозата.

Ако прекалите ще си докарате проблеми в ежедневното си поведение.

И все пак…

Съществува ли реално пристрастяване към порното?

Много психолози не считат зависимостта от порното за „пристрастяване“ в клиничния смисъл на думата,  но често признаците и симптомите са поразително сходни с тези на пристрастяването към алкохол или наркотици.

Ето и списък с предупредителни знаци, на които да обърнете внимание:

  • Зает си с мисли за порно, дори ако не гледаш в момента
  • Гледаш порно през мобилния си телефон по време на работа или в ежедневни ситуации, когато има опасност да стане достояние на хората около теб
  • Изпитваш чувство за срам, вина или депресия от това, че гледаш порно
  • Продължаваш да гледаш независимо от вредата, която евентуално допринася и върху отношенията в личния ти живот и работата
  • Намалено сексуално удовлетворение от партньора
  • Държиш в тайна гледането на порно клипове от твоя партньор
  • Чувстваш се разстроен, защото си налагаш да го намалиш или да спре да гледаш
  • Губиш много време в гледането на порно сайтове
  • Не можеш да спреш, въпреки, че вече правиш опити

Ако имаш поне половината от тези симптоми…

Нищо де, имаме и добра новина за теб:

В по-голямата част от случаите, не се нуждаеш от специално лечение. Като цяло отказването от зависимостта е точно, като отказването от всякакъв друг лош навик. Това което трябва да имаш предвид, обаче е, че промяната на навиците изисква време, дисциплина и отдаденост, а процесът ще е различен при всеки човек.

Повечето от съветите и предложенията вероятно са неща, които вече знаеш.

Експериментирай с различните съвети по-долу и виж какво работи за теб.


Рестарт и повторно свързване

Мозъкът на пристрастения формира нереално високи нива на допамин. В следствие на това се притъпява чувствителността на допаминовите рецептори и следват депресивни състояния, тревожност, психогенна еректилна дисфунцкия, ниска самооценка и асексуалност, ако все по-високата резистентност не бъде задоволена.

Рестартирането е един вид прекъсване на всички изкуствени сексуални стимули, така че мозъкът да може да възстанови и попълни допаминовите рецептори, загубени в следствие на прекомерно потребление на порнография.

Затова този вид презареждане е от такова значение.

Рестартирането е метафора, взета от компютърния свят.

В тази връзка Гари Уилсън отбелязва следното:

Като избягвате изкуствената сексуална стимулация, вие се изключвате и рестартирате мозъка, възстановявайки го до първоначалните фабрични настройки. Това е чудесен начин да разберете какъв е бил вашият живот преди порното.

Този вид рестартиране може да отнеме различен период от време, преди да започнат да се наблюдават подобрения. Мъжете, при които периода продължава по-дълго време (от 2-6 месеца) се определят като групата на „дълго рестаратиращите“.

Мъжете съставляващи тази група, обикновено са започнали да гледат порнографски филми в по-ранна възраст и са продължили да го правят дълъг период от време.

По време на мозъчния им рестарт, част от тази група признават, че са преминали през        така наречения  „плосък период“, в който за загубили всякакъв интерес към секса.

И въпреки това, след преминаването на рестарта, са възстановили нормален стремеж за естествено сексуално стимулиране.

Правилото гласи следното:

Абсолютно въздържане към  всякакво изкуствено, сексуално стимулиране. В това число влизат и „еротична литература“, секси видеоклипове , каталози на Victoria’s Secret и клипове със откровено сексуално съдържание (и без Инстаграм).

Еротичните фантазии също трябва да се избягват…

Да, лесно е да се каже, но е доста трудно да се ограничи естествения нагон – една от най-мощните движещи сили при човека (след глада).

И все пак има светлина в тунела.

Докато избягваме изкуствената сексуална стимулация, естествената такава, като действителен секс е съвсем препоръчителна.

Фазата на рестарт е необходимата първа стъпка.

Ако не забелязваш драстични промени в настроението си, с изключение на факта, че просто вече не гледаш порно, значи всичко е наред и нямаш пристрастеност.

Ако обаче, не забелязваш никакви подобрения, дори и след дълъг период на рестарт е възможно да се нуждаеш от по-сериозна помощ.

Пренареждане

Ако смяташ, че не можеш да престанеш да гледаш порно, вероятно си кодирал силен навик в системата за възнаграждение на твоя мозък. Използването на порно сайтовете е пренаредило невроните по начин, по който всеки път, когато срещнеш „намек“, който да свърже кодирания навик, автоматично започваш да търсиш начин да погледаш.

Например:

Седнал си на компютъра и никой друг не е наоколо. Докато скролираш из Фейса виждаш снимка на симпатично момиче. Фантазията ти веднага почва да работи. А това може да послужи като „подсещане“, което води до автоматично отваряне на розовите сайтове.

Идеята на Пренареждането е да се замени рутината „гледане на порно“ с друго.

Например, когато усетиш неустоимо желание да погледаш, стани и си направи кафе, излез на терасата, отвори хладилника, вземи си нещо за пиене. Разсей се.

Невролозите са достигнали до изводи, че след като мозъкът ни кодира навик, той много трудно може да изчезне. Подсъзнателно мозъка не спира да търси този „намек“, за да се започне „записаната“ последователност отново.

Редовната и трудно контролируема поява на лошия навик не трябва да те обезкуражава. Макар, че не можеш напълно да се отървеш от него, е възможно да го заместиш с по-силен, различен навик. Точно това е пренареждането.

Съветите и предложенията по-долу са на база изследвания на когнитивната психология, както и на споделени преживявания на мъже, отказали се от навика да гледат порно.

Точно решение няма. Това, което работи за един човек, може да не работи за теб.

Трябва да си готов да експериментираш и да опитваш различни неща.

Ще разделим съветите на две части – промяна в нагласата и действия.

Нагласа – промяна в начина на мислене

Не придавай на порното по-голямо значение, от колкото има.

Характеризирайки го като пристрастяване, трудно ще се освободиш от нагласата, че рецидивът е неизбежен. Но, ако погледнеш на него, като на нездравословна храна, то решението е очевидно – спираш да ядеш тази вредна сексуална храна.

Лични проблеми

Понякога мъжете се чувстват депресирани, защото гледат порно или затова, че са депресирани, просто посягат към порнографията.

И това е един емоционален кръг.

Ако е валидно и за теб, самото отказване от навика няма да реши проблемите ти.

Затова първата важна стъпка е да изложиш всички важни точки пред себе си.

Чувстваш отегчение?

Включи в ежедневието си повече хобита, социални активности или работа. Ще бъдеш изумен как всички тези дейности те карат да се чувстваш пълноценен и съвсем естествено заместват нуждата от изкуствената стимулация, която ти носи гледането на порно.

Просто опитай да се разсеяш с нещо друго.

Истинският ти сексуален живот умира ли с другия?

Говори открито за него с партньора си и не разчитай той да може да чете мислите ти.

Бъди искрен за твоите нужди и комфорт.

Промяна на обстоятелствата

Вероятно е да допуснеш изкушението, да си повярваш, че настъпването на евентуална промяна на обстоятелствата, ще ти помогне да преодолееш навика.

  • Когато имам редовен сексуален живот, ще престана да гледам порно. ”
  • “След като се оженя и създам семейство ще спра да гледам порно..”

Възможно е тази настройка да бъде валидна в някои случай и наистина да сработи.

Но ако пред себе си все си намираш извинения, за да продължаваш да го правиш, вероятно има по-силно нещо, което контролира живота ти.

Повярвай, че можеш да направиш промяна

В своята книга “Силата на навика” , Чарлз Дюк посочва, че според изследвания хората, които имат най-голям успех с промяната на лошите навици, наистина вярватче тя е възможна. Значението на вярата може да обясни връзката между религиозните вярвания и това, колко дълго човек остава трезвен при опитите си да откаже алкохола.

Така, че ако си религиозен човек- прегърни вярата.

Кажи молитва, пост или прочети какво си записал. Наред с останалите практики, можеш да си помогнеш в постигането на постоянна промяна в поведението.

Ако пък, не си религиозен, повярвай, че промяната е възможна, стига да я поискаш.

💥 Виж още и: Как да станеш архитект на собственото си поведение, за да се отървеш от дигиталната си пристрастеност.


Ето още някои мерки, които да вземеш, за да помогнеш на волята си.

#1. Отърви се от всички файлове с порно съдържание. . 

Направи си чек лист и прочисти порнографското съдържание навсякъде в дома и компютъра си. Изчисти браузъра си от „розовите си отметки“.

Запази си само сексапилната съпруга/приятелка.

#2. Пречупи навика

Това е може би най-важният съвет, така че му отдели нужното внимание.

Когато уловиш такъв подтик, мозъкът има нужда от допамин, така че най-ефективният начин е да го замениш с нещо друго, което също ще го стимулира.

Ето няколко примера:

  • хапни въглехидратна закуска
  • направи упражнения
  • играй видеоигра
  • дремни си
  • поработи върху целите си
  • обади се на приятел, който ще те накара да се смееш
  • Излез навън. Там трудно ще погледаш…

Внимавай с някои от споменатите награди. Не всички от тях са здравословни.

#3. Инсталиране на софтуер за блокиране на сайтове

Това е твоят добър помощник през времето, когато си в първоначален етап на рестарт. Обикновено, тогава силата на волята е сравнително слаба.

Наясно си, че блокирането няма да спре навика.

Неговата цел е да постави бариера между спусъка (намек) и решението.

P.S. Пробвай с това разширение за Chrome.

#4. Не върви сам по пътя. Вземи си другар, на който имаш доверие

Обичайна тактика за избиване на всеки един навик е наличието на партньор за отчет -някой, на когото да докладваш, когато си се подхлъзнал. Също така, той ще бъде твоя подкрепа и насърчение, така че да се върнеш към нормалния си живот.

Избери си някой, на когото имаш доверие и имаш силна връзка с него.

Ако не ти се иска да споделяш с близък, тогава присъедини се към някой форум.

Бележкаr / NoFap  е  най- големия форум за взаимопомощ, а името идва от жаргонния израз ” fap” – маструбация.

#5. Проследяване на напредъка

Подобно на алкохолиците, в опит да се справят със зависимостта си към порното, пристрастените отчитат броя на дни, откакто не го използват.

Виждайки напредъка на останалите, със сигурност би подействал мотивиращо да продължаваш. Приложения като Chain Calendar или Joe’s Goals са чудесни начини да проследяване на напредъка и също така са безплатни.

💥 Виж още: как да пречупиш вредните навици – 36 съвета от Лео Бабаута


Каквато и да е твоята история, не забравяй, че вече си направил първата стъпка – твоето желание за промяна. Важното е да продължиш да поемаш контрола върху навика.

Ако пък не смяташ, че порното ти влияе зле и не представлява някакъв сериозен проблем, то продължавай да гледаш.

Ако не се притесняваш, сподели мнение по темата в коментарите по-долу: