Как да бъдеш креативен и да останеш такъв завинаги

Липсват ви вдъхновение? Липсват ви идеи?

Потънали сте до гуша в монотонност?

Много хора биха се радвали да работят в застрахователната сфера, пенсионното осигуряване, като търговци, учители, доктори или в агенция за недвижими имоти, но повечето ще пожелаят да имат работа, която да ги провокира, работа, в която могат да бъдат креативни.

Но какво подхранва този апетит към креативността?

Тези от нас, които са късметлии да се трудят в арт средите определено изживяват мечтата си. Но необходимостта да си креативен по всяко време води със себе други проблеми: умора, загуба на амбиции или спад на самочувствието. Затова и тук логично следва въпроса:

Как да поддържаш движението на потока, т.нар. FLOW?

За хора като господата Пабло Пикасо и Боб Дилън например, творческия поток почти никога не е спирал. Креативния порив и инстинкт в тези изключителни личности е толкова силен, че трудно може да бъде изключен – дори и от меланхолията и битовизмите на сивото ежедневие.

Повечето от нас обаче се нуждаят от малко помощ.

Затова джентълмени, в следващите редове ще откриете 5 подхода, които ще дадат нов тласък на “задрямалата” ви креативност, и ще ви покажат как да поддържате темпото.

Мислете за това, като за инжекция с адреналин, но не забита в сърцето ви, а в залинелите ви творческите способности.

line

1. Гледай на нещата по различен начин

look

Парадокса в основата на всички творчески начинания е, че искаме да бъдем оригинални, но такова нещо като оригиналност не съществува. Ако нещо е наистина единствено и неповторимо, няма да сме в състояние да го разпознаем. “Оригинаността” е създадена чрез комбинацията от вече съществуващи елементи по предварително изпитан начин. А това означава, че творческия процес всъщност е процес на добро комбиниране.

Господа, да вземем отново за пример Пикасо.

Повечето хора, включително и критиците му, са единодушни, че той е един творчески колос. Но какво е това, което го прави различен от хората, които рисуват котенца?

Творбите на Пикасо карат хората да се взират в тях с почуда, защото излъчват новаторство (виж снимката отгоре). Това не се случва, когато се вглеждаме в картинките с котенца от поздравителните картички.  Тях сме ги виждали хиляди пъти и преди. И с риск да обидя един много силен контингент от хора (собствениците на пухкави котенца), те са просто едно клише.

И Пикасо и художникът на котенца са креативни, защото и двамата създават неща, които не са съществували преди. Просто Пикасо рисува картините си комбинирайки елементи, които не са били комбинирани до тогава (Африканско племенно изкуство, класическа традиция, импресионизъм, кубизъм – той дори създава изкуство чрез заглавия изрязани от вестници). Докато художникът на котенца се движи само и единствено по добре утъпкани пътеки.

Музикантите разбират идеята за креативното комбиниране повече от всички останали. Помислете за DJ Shadow: той прави цели албуми от мелодии на други хора и звукови фрагменти. Но само музикалните инвалиди и адвокатите заяли се за авторското право ще отрекат, че той създава нещо свежо, ново и вълнуващо.

ДА ПОЛОЖИМ НАЧАЛОТО

Направете си план, според който всяка седмица да откривате по нещо ново.

Може да е автор, който не сте чели преди, музикален жанр, който не сте чували, част от града, в който живеете, и която не сте посещавали до сега. Не е нужно всичко да ви харесва, но трябва да сте сигурен, че сте го пробвали. Не се страхувайте да пренасочите нещо, което ви е харесало към собствените си креативни цели. С колкото повече неща зареждате личния си опит, толкова повече идеи за комбиниране ще имате. Така творческата ви продукция ще бъде по-богата, странна, разнообразна и уникална.

2. Поемай рискове – прегърни несигурността

take-risk

Нашата култура се стреми да елиминира риска на всички равнища. Както казва британецът сър Кенет Робинсън – теоретик в сферата на образованието:

“Всички деца тръгват на училище преизпълнени с въображение, плодородни умове и с желание да рискуват относно това, което си мислят”.

Учителите обаче унищожават артистичността им като представят провала за нещо ужасно. Използвайки техники като стандартизирани тестове, които съдържат “единствено правилни отговори”, децата биват насърчавани да живеят в страх от даването на грешен отговор. Това е антитезата на творческия дух, когато “грешният” отговор често е “правилният” отговор. За постигането на творчески успех е нужно да рискуваме да се провалим. Няма друг начин.

ДА ПОЛОЖИМ НАЧАЛОТО

Поставете си някои невъзможни или трудни задачи.

Например, рисуване или писане с лявата ръка (ако сте левичар използвайте дясната ръка, а ако се справяте достатъчно добре и с двете ръце, хванете химикала с уста) или напишете разказ, или роман в рамките на месец. Почти сигурно е, че ще се провалите в първия си опит, но каквото и да правите, трябва да опитате да е най-сложното. Може да се изненадате от резултата, който вероятно ще ви предложи и нови идеи.

3. Дори и да отнеме 10 000 часа, направи го!

work

Креативният човек би могъл да свърши гениална работа в даден момент, но бъдете сигурни, че почвата и е била наторявана със стотици часове бачкане преди това.

В книгите си Малкъм Гладуел препоръчва 10 000 часа усилия и практика, като фактор за успех във всяка област – спорт, бизнес, политика, творчески начинания и т.н. Може и да е прав. Но е възможно и да подценява времето, необходимо за появата на истински шедьовър.

Бийтълс правят безброй концерти, преди да направят първите си записи през 1962г.

Половин десетилетие по-късно, когато се стига до създаването на Lonely Hearts Club Band Sgt Pepper, те прекарват в студиото над 700 часа преди да бъдат удовлетворени.

Бийтълс не са единствените “маняци”! Мистър Джонатан Глейзър прекарал 9 години развивайки идеята за филма си  “Under the Skin“. Дори това да означава часове след часове на неблагодарен труд, трябва да сме готови да отделим нужното време.

ДА ПОЛОЖИМ НАЧАЛОТО

Нужен ви е времеви график за креативност.

Ставайте всеки ден в 5.00 сутринта в продължение на една седмица и прекарвайте два или три часа разработвайки филмов сценарии, игра, стихотворение, песен, статия или роман.

Ако сте нощна птица, отделете си време в края на деня, когато обикновено може да гледате вечерен филм или да поразмишлявате. В зависимост от това как се захващате за работата си бихте могли да включите ежедневните си занимания в творческата си дейност. Наличието на лаптопи и смартфони означава, че можем да направим много неща в движение. А ако се уловите, че си казвате “Ще го направя по-късно” знайте, че сте на грешен път.

4. Мисли и действай като спортист

write

Топ спортистите тренират постоянно. За да останат в добра форма, те не могат да си позволят да спрат тренировките си.  Същото важи и за творчеството.

Истински креативният човек никога не спира да мисли и да произвежда.

Няма почивни дни за този, който иска да върши страхотна работа.

Помисли за известния “синдром на втория албум“.

Това е добре познат феномен в кръговете на музикалната индустрия.

Вторият албум на бандата често е посредствен, особено ако са имали успешен първи албум. Защо обаче това е така? Разбира се, има много причини, но можем да сме сигурни, че забавянето на темпото на работа има нещо общо с този проблем. Често първите албуми са продукт на дълги часове неуморен труд и безкрайна практика.

Групите работят на свръх обороти и практикуват всеки ден, изнасят концерти, пишат песните си докато пътуват в автобуса и в други паузи от ежедневието си.

Но когато става въпрос за последващи действия, като втори албум, “творческите им мускули” често се оказват изтощени. Членовете на групата си мислят:

Направили сме го веднъж, можем да го направим отново, но този път не се налага да работим толкова усилено.

Е уважаеми господа – голяма грешка!

Ако не сме подготвени да отидем във фитнеса на креативността и да бачкаме, бачкаме, бачкаме, ще се окажем мудни и затлъстели. Всеки се нуждае от креативен фитнес режим. А за творческите личности това означава непрестанно производство.

ДА ПОЛОЖИМ НАЧАЛОТО

Бъдете свой личен треньор: поставете си редовни и измерими цели и се придържайте към тях. Пишете по 500 думи на седмица например, правете по една мисловна карта всяка вечер или размишлявайте над нова концепция за бизнес – всеки път, когато отидете на джогинг.

Това би трябвало да ви помогне да държите ума си в творчески режим. Присъединяването към седмичен курс или група би могло да ви помогне в начинанията и няма да ви струва много като средства – потърсете общност със сходни на вашите интереси и се присъединете.

5. Не си намирай оправдания

travel

Има още един фактор, на който трябва да се обърне сериозно внимание, ако сте решили да подхраните креативността си и това е “вината”. Не можем да виним другите или обстоятелствата за липсата на креативност. Тя се заражда вътре в нас и другите хора не могат да й попречат, нито да я развият, само ние самите можем да я създадем или убием. Някои от най-великите произведения на изкуството са сътворени в условия, които повечето от нас биха приели за напълно неблагоприятни за проява на творчество и креативност.

В действителност, в много от случаите несгодите, ограниченията и налагането на цензура се оказват горивна сила за креативността у някои хора.

Великите блус изпълнители от първата половина на 20 век са израснали в мизерия и са създавали музика с подръчни и скалъпени у дома инструменти.

Но едни от най-големите съкровища и находки в света на музикалното изкуство се появяват с този иначе малко вероятен произход.

Така, че не може да имате извинения, не бива и да отлагате. Започнете своята история още от днес. Разберете, няма друг начин.

ДА ПОЛОЖИМ НАЧАЛОТО

Всеки път, когато си намерите причина да не свършите нещо, запишете си я. Водете си дневник на оправданията в рамките на седмица. Бъдете откровен със себе си.

Ако предприемете по-дълго пътуване с влак с намерението да работите, например над сценарий или за написването на първата глава от романа ви, но вместо да използвате времето за писане – гледате филм, запишете си го. В края на седмицата, когато погледнете назад в дневника си, ще видите колко нелепи изглеждат извиненията ви. Ще осъзнаете, че вие и никой друг сте си най-голяма пречка, ситуация, в която няма как да обвините някой друг.

signature

Виж още и:

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of