Интервю: Главният дизайнер на McLaren Automotive – Робърт Мелвил

McLaren е компания за състезателни автомобили, която постепенно се насочва към производството на коли за масови потребители. В днешно време култовата британска марка хвърля лека светлина над този преход, но както Ferrari преди нея, движещата сила за McLaren доскоро бяха състезанията от Формула 1.

Днес ще ви представим Робърт Мелвил – главен дизайнер на McLaren, чийто нови проекти отвеждат външния вид на McLaren в една нова ера.

Мелвил е ръководител на дизайна и на разкрития наскоро битурбо V8 Coupé 570S, кола, чиято максимална скорост е над 200 mph, и която ще бъде представена през ноември 2015г. Това не е просто скъпа кола! Да, не е съвем евтина със своята стартова цена от 185 000 долара, но идеята е да бъде автомобил, който ще се употребява ежедневно, а не само на писта или при специални поводи.

McLaren_570S_01

Чрез тази своя стратегия, марката се представя в нова светлина, влизайки в пряка конкуренция с Porsche. В следващите редове Мелвил ще ни разкрие как McLaren 570S ще обхване по-широка клиентела, както и ще ни разкаже за един често забравян аспект в автомобилния дизайн: простотата.

  • Какъв шофьор си в ежедневието си Мелвил?

Карам дизелов Range Rover Defender. На една миля разстояние съм от работата си, докато жена ми кара доста повече. Функционално изчистен е, но ако ме попиташ какво ми харесва, бих ти казал LP400 Lamborghini Countach.

  • Какво е същественото в дизайна на 570s?

the-570s

Ако сте собственик на 570s ще разберете, че той е много повече от просто ежедневен автомобил, тъй като притежава голямо вътрешно пространство. Ключовият момент, както знаете, при ежедневните автомобили е, че вратите не се отварят нагоре. Ние поставихме от този тип врати, тъй като те придават малко театрален момент и предизвикват така наречения “уау ефект”, но в същото време държахме да запазим и прагматизма в този модел.

Затова и вратите се отварят направо нагоре, така че да можеш да влезеш или излезеш от колата, без да се налага да отстъпваш в страни, за да отвориш вратата. Направо сядаш вътре. Скосихме ръбовете на прага на вратите, за да не е необходимо да повдигаш краката си, когато сядаш или ставаш.

  • Казваш, че всички автомобили на McLaren трябва да са функционални. Какво означава това?

Не следваме тенденции. Аеродинамиката не се променя, променя се само способността ни да разбираме аеродинамичните промени.

Останалите производители на коли търсят водещ дизайн, който да бъде много повече уникален, отколкото функционален като стайлинг. Уникалната възможност с McLaren е тази, че ние произвеждаме всяка форма с определена причина. Красотата трябва да е във функционалността. Не сме тръгнали да правим смели извивки, само защото това е технология от последен модел.

Същността на McLaren се крие в амплоато на военния дизайн.

От тук тръгна и идеята за SR-71 Blackbird, и за нас, това е чудесен пример за това как всички тези елементи работят в унисон.

Ако искаш пример за това как аеродинамичността и дизайна си взаимодеистват ще го откриеш в 570s. Поглеждайки страничната част на вратата ще откриеш скосени области, които всъщност пречистват въздушния поток в колата, като същевременно изглеждат както красиви, така и функционални. Можеш да забележиш, че дори, когато колата не е в движение, всеки елемент от нея е сложен с някаква цел, а не е просто излишна форма.

  • Голяма част от военната техника не е толкова красива. Не се ли нуждаете от малко капризност и повече романтика?

McLaren_570S_05

На предния капак има две линии. Те не са от съществено значение за въздушния поток, но част от идеята им за мен е да са като описание за водача къде отива въздушния поток – да съответстват на движението на въздуха минаващ покрай колата. Искаме да пресъздадем визуално тази история и понякога тези форми трябва да са по-дискретни, отколкото натрапващи се.

  • Има ли вариант, в който дизайна буквално да комуникира, така че водача да усеща физически това, което всъщност вижда?

Разбира се. Колата, която обгръща водача се кара по-лесно. Също така е важно да имате видимост извън колата и с 570s можете много лесно да я позиционирате на пътя, защото тя е с много ниска предница.

Така ще сте наясно колко точно далеч е автомобила пред вас, а това осигурява спокойствие, дори при вдигането на по-висока скорост.

Тази особеност е едно от нещата валидно и за състезателните автомобили, което успешно сме приложили и в потребителския клас.

  • Наричате дизайна на този модел “обгръщащ”. Можеш ли да го дешифрираш за нас?

McLaren_570S_04

Това е философия, която следваме относно всеки наш продукт. Не е нещо ново. Свойското-обгръщане е начин, чрез който клиента може да види и почувства как е проектирано всичко – точно както при животните или при по-слабите хора ясно си личи как кожата е обвита около скелета, така и в колата сякаш усещаш, че има нещо живо в механиката под и около теб.

signature

Виж още и:

Leave a Reply

Be the First to Comment!

avatar
  Subscribe  
Notify of