Как да купим първия си мотоциклет – ръководство

Какво трябва да знаеш предварително, преди да купиш първия си мотоциклет? За какво внимателно да гледаш при оглед на мотор втора употреба? Какъв тип мотоциклет да избереш?

Четири колела возят тялото, две колела возят душата

какъв мотор да избера, оглед на мотоциклет, видове мотори

Мотоциклетите не са като автомобилите – те са символ на мъжественост, дават по-различно усещане, истинско преживяване.

Те изискват особени умения, сериозен умствен ангажимент и управление на риска. На мотоциклета не може да пийвате кафе, да пишете смс или да се реете из мислите си докато карате, удобно подпрени на една страна – така, както го правите в автомобила. Но може да се почувствате свободни! Ще се почувствате живи! На мотоциклета сетивата ви са в червената зона, готови да бият “Тревога” във всеки един момент, докато животът ви зависи само от 2 малки точици каучук, които ви свързват за земята.

Моторите са неразривно свързани и с популярните мъже.

steve-mcqueen
Стив Маккуин на един от любимите си мотоциклети

Стив Маккуин бил известен с любовта си към мотоциклетите: в края на 70-те, колекцията му наброявала над 100 машини. Марлон Брандо гордо яздил своя Триумф в The Wild Ones, а Че Гевара де ла Серна не слизал от любимия си Нортън.

И независимо дали избираме мотоциклета, защото ще ни направи по-умни (това е научно доказано от изследване на университета Tohoku в Япония), по-мъжествени или просто да се забавляваме, железните кончета са неизменна част от живота на мъжете – тръпка оставаща за цял живот. И ако току ще сте взели категория А, усвоили сте координацията, баланса и присъствието на духа, но пък имате огромна дупка в джоба, в следващите редове ще намерите най-важното, което трябва да знаете, преди да си купите първия мотоциклет.

1 Размер на двигателя

engine

Това не е последния ви мотоциклет, това е първия! В тази връзка не се хвърляйте още в началото на големите кубици. Важно е да знаете, че по-големите кубици не означават непременно по-бърз мотор. Една прецизно настроена машина може да остави далеч зад себе си по-мощен мотоциклет.

2 Изпускане на мотора

Повечето нови ездачи изпускат първия си мотор, обикновено при маневриране с ниска скорост – просто падат като талпи. Има 2 подхода към този проблем. Първият е да си купите мотор втора ръка, който няма да е скъпо да се ремонтира ако го изпуснете. Вторият е да си купите по-лек и по-лесно управляем мотоциклет, с който е по-малко вероятно да паднете от място (т.нар. пистарки са доста трудни за управление при маневриране с ниска скорост).

3 Тегло на мотоциклета

Ако ще карате предимно в интензивен трафик при натоварената градска среда, в която непрекъснато се получава старт-стоп ситуация, помислете за по-лек мотор.

Някои изглеждат малки, но всъщност са изключително тежки: най-малкият модел на Harley-Davidson Iron тежи около 550 lbs. Най-малкият модел на Moto Guzzi ретро V7 Класик има малко по-малък двигател, но това не е оправдание да тежи цели 150 кг по-малко. Среднотежките спортни мотоциклети, като например Honda CBR 600 RR са още по-леки.

Бележка: обърнете внимание на теглото на мотоциклета, когато го купувате. Някои от тях ще показват теглото на мотора “сух”, т.е. без бензин, масло и антифриз, докато други показват теглото му “мокър”, готов за езда. Единственият начин да се уверите, че мотоциклетът няма да ви е прекалено тежък е като го изпробвате лично.

4 Дестинация

с мотор в гората

Ако ще използвате мотоциклета предимно за кратки пътувания, спортните мотори са доста подходящи. Зареждате с бензин, доза бърз адреналин и сте на работа, без да са ви се откачили ръцете (който кара пистарка на дълги разстояния знае за какво говоря). Ако правите дълги турове, спортните мотоциклети в стил “мотор за фаца и кафенце” не са особено подходящи, тъй като ще изтощят ръцете ви. При тях разположението на тялото е изнесено напред към вилката и силно наклонено надолу, заради което китките ви ще трябва да поддържат повече от телесното ви тегло. С две думи – центърът на тежестта ви е изместен към ръцете.

За разлика от това, при т.нар. “туръри” или по-градски стил мотори като Сузуки “Бандит” по-изправената позиция на тялото ще отнеме от натоварването на китките и драстично ще увеличи нивото на комфорт. Ако развивате високи скорости наличието на предно стъкло ще направи карането още по-удобно.

Това разбира се не означава, че трябва да карате грозен мотоциклет: турърите и американските круизъри са изключително удобни за дълги разстояния.

Ако ви харесва стила Euro, BMW, Ducati и Triumph създават страхотно изглеждащи и изключително качествени туринг машини.

5 Ширина на машината

moto (1)

Ако ще карате в интензивен трафик ще прескачате от лента в лента между колите. Това означава езда в тесни пространства между бавно движещи се или почти спрели автомобили – често срещано явление в повечето страни в Европа.

Затова бърз (и донякъде рискован) начин да съкратите времето за пътуване е да си вземете сравнително тесен мотоциклет, на който алтернатора и цилиндрите не стърчат половин метър встрани.

Мотоциклетите среден капацитет (около 650cc) обикновено са машини с един цилиндър и са идеални за градска езда промушвайки се между останалите участници в движението. Скутери като Vespa също са страхотен избор. От друга страна, мотоциклетите с голям капацитет (особено боксеровите двигатели с цилиндри близнаци) и с дисаги отстрани определено не са удобни за градско шофиране.

P.S. Ако ви трябва бърз превоз до магазина и обмисляте закупуването на мотоциклет, по-добре забравете за това.

6 Височина на седалката

височина на седалката

Harley Iron 883 е пример за ниска височина на седалката – около 25 инча. А машината  Kawasaki  KLR650 или KTM enduro са с много по-високо разположение на седалката – около 35 инча. Ако не стъпвате и с двата крака на земята спирайки на светофара, ще имате проблем при опитите си да държите мотора изправен.

Ако той е с високо седло, но сравнително лек, може и да се оправите със стабилизацията му. Ако пък е тежък и пръстите ви едвам докосват земята, всеки път, когато спирате ще преживявате наистина стресиращи моменти. Затова избирайте внимателно и проверете дали моделът, на който сте се спрели има възможност за регулиране на седалката ако не ви е по мярка.

7 Паркиране

Къде ще паркирате мотора си? Щом веднъж си вземете такъв, бързо ще осъзнаете, че това е изненадващо важен фактор, който много хора забравят! Двата големи проблема тук са кражбата и козметичните повреди. Може да намалите възможността за кражба до известна степен чрез най-различни мерки, въпреки, че никак не е трудно да бъде вдигнат мотоциклет – натоварен в бус и отнесен – точно за 60 секунди. Ако използвате мотоциклета в градски условия ще използвате обществени парко места, където има риск някой да ви го надраска, да ви бъде изтръгнато огледалото или по-лошо, да ви го съборят. Не позволявайте на подобни възможности да разбият сърцето ви, когато става въпрос за първия ви мотоциклет, затова – купете си употребяван.

8 Къстъм мотоциклет или чопър

bike

Чопърите изглеждат яко, но изобщо не са подходящи за пръв мотоциклет – колкото по далеко стои предната гума, толкова по-трудно се завива. Старите военни мотоциклети с кош, които определено са атракция, особено ако си сложите и военна каска от Втората световна война също не стават за начало на ездаческите ви асфалтови приключения.

И при двата вида мотоциклети управлението е тегаво за начинаещ – завиват трудно в тесни пространства, обръщат се лесно, поддържат се тежко. Разстоянието между предното и задно колело е друг фактор:

Късата колесна база като тази при машината модел Agusta Brutale Dragster е проектирана така, че да отговоря адекватно на къси и резки движения на ездача. Това го прави страхотен за къси разстояния, но упорит за по-дълъг път. И обратно – дългото междуосие е страхотно за дълги преходи. Затова е важно да решите какъв вид ще бъде вашето каране, за да изберете подходящ модел, който ще ви е удобен.

9 Екипировка

moto-gear

Част от удоволствието от мотоциклетите е превръщането на машината във ваше лично заявление, ваша емблема, символ. Част от цялото това преживяване разбира се е екипировката. Тя е и сериозен разход, който трябва да имате предвид – глупаво би било да си купите мотоциклет и да не ви останат средства за добър екип. Уверете се, че каската е с добро качество, а екипът ви предлага защита и комфорт. Не забравяйте и ботушите – изключително важна част от оборудването, която често се пренебрегва.

Те трябва да са достатъчно здрави и удобни, особено ако сте начинаещ. Облечете се добре, защото от това зависи както живота, така и доброто ви самочувствие, яздейки машината.

Оглед на мотоциклет – какво трябва да гледате внимателно:

основни части на мотоциклетите

  1. Рамата – боядисвана ли е и не само тя. Добре огледайте закътаните места дали няма следи от пребоядисване – вече ги реставрират много добре, затова гледайте наистина внимателно.
  2. Вижте номера на рамата – при Хонда например след десетата цифра е годината на производство.
  3. Погледнете тръбите зад кормилото – ако са малко изгорели, това ще ви подскаже, че мотора е каран плавно, но ако са изгорели доста, определено мотоциклета е настъпван сериозно.
  4. Предницата не трябва да е мазна – да изпуска масло от коловете.
  5. Веригата – Ако може да пробвате мотоциклета, обърнете внимание на превключването на скоростите и дали веригата издава странни звуци докато превключвате. Нормално е първият път да удари малко по-силно, но след това превключването трябва да става плавно.  Хода на веригата при поклащане да не е повече от 2, максимум 3 см и да не е суха, почистена ли е? Обърнете сериозно внимание на този елемент!
  6. Обърнете внимание на алтернатора – боядисван ли е, ужулен ли е, да не е пукнат.
  7. Спойлерите – оригинални ли са или са направени от смола?
  8. Проверете опашката – ако е възможно, отстранете обвивката (спойлера) на опашката и вижте металната ѝ част. Често, при обръщане или по-сериозно падане тя може да се счупи (характерно за пистарките).
  9. Светлините – проверете дали всички работят – фарове (къси, дълги), мигачи. Ако сте начинаещ вижте дали има мигачи отзад. Често пистарките нямат, а това може да създаде опасности на пътя.
  10. Клаксонът – ако сте начинаещ задължително трябва да работи
  11. Казанче спирачна течност – ако е мътна, станала на боза това говори за немарливост на продавача
  12. Ауспуха – бръкнетне в него. Там не трябва да е мазно, трябва да има само сухи черни сажди, но не и масло.
  13. Вдлъбнатина на спирачните дискове – не трябва да са много вдлъбнати (ръбът да не е голям). При накладките се гледат нарезите – ако липсват, значи са за смяна. При пистовите мотори например, често предните дискове са т.нар. плаващи дискове, което означава, че е нормално да имат луфт. Гледайте обаче този луфт да не е прекалено голям.
  14. Гумите – нокътят ви трябва да се забива лесно, все едно е камъче на пътя.
  15. Предното окачване се тества като седнете на мотора, натиснете спирачката и започнете да го клатите – поклащането трябва да се усеща меко, без да издава излишни звуци.
  16. Задното окачване се проверява по следния начин: като е на степенка мотоциклета, наклонете го на една страна, докато задната му гума остане във въздуха. Докато го държите така, с едната ръка разклатете задната гума – ако издава звуци, щрака и има луфт, значи нещата не са добре – лагерите са разбити. След това, в същото положение го хващате и за шарнира – и тук не трябва да има луфт.
  17. При оглед мотоциклетът не трябва да е топъл! Преди да го запалите, уверете се, че не е пален, преди да отидете на оглед. Ако продавачът го е подгрявал това е сигнал за проблем!
  18. Пробно каране – ако имате опитен познат, вземете го със себе си и го помолете да пробва мотора. Кажете му да го кара няколко метра без ръце – ако върви направо, всичко е точно. Ако не издава странни звуци също.

Аксесоари за смяна: най-често ще ви се наложи да смените следните неща при мотоциклет втора употреба: масло (въздушен и маслен филтър), накладки, антифриз, гуми, верига с преден и заден пиньон (зъбчатките), смяна на маслото в предницата (+ семеринги), предни и задни лагери.

Съвет: ако сте начинаещ, обърнете сериозно внимание на сигурността.

Може да поставите мотоциклета си модулатор за фар, който ще даде допълнителна сигнализация на участници в движението, че сте наблизо. Това е устройство, чрез което фарът ви примигва през деня и така повече няма да сте невидим за останалите.

Финални препоръки за купуването на мотоциклет

Ако искаш да бъдеш щастлив за ден – пий. Ако искаш да бъдеш щастлив за година – ожени се. Ако искаш да бъдеш щастлив за цял живот – карай мотор

Добре знаем как се чувствате, когато трябва да изберете първия си мотоциклет – вълнувате се, представяте си как ще разцепвате вятъра, мощта на двигателя, погледите на момичетата, завистта на момчетата.

НО, постарайте се да изберете първата си машина по-малко с въображението си и повече с разума си – доколкото е възможно!

И помнете: това, че някога сте се возили на “Нинджата” от 92 на братовчед си, не означава, че сте готов да яхнете модерен, зареден със 170 конски сили мотор. Когато става въпрос за първия ви железен жребец няма причина да си вземате много мощен, защото кривата на обучение е твърде стръмна, за да се пускате безразсъдно по нея.

Въпреки, че се постарахме да засегнем най-важните неща свързани с избора на мотоциклет, вероятно вие също имате полезни съвети по темата. Споделете ги в полето за коментари:

Виж още и:

Leave a Reply

26 Comments on "Как да купим първия си мотоциклет – ръководство"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Иво
Guest

Много полезно

Цецо
Guest

Статията е повече от полезна . Трябва да се прочет от всеки начинаещ а и не само .Голям поздраве за Автора и успех

Георги
Guest
И нещо от мен. Като наклониш мотора настрани на пачия крак въртиш задното колело, с което проверяваш от една страна дали джантата е крива и дали има побитости, а от друга страна състоянието на звената на веригата, ако разбира се не е скрита в протектор. На следващо място – някой се качва на мотора и кара в права линия срещу теб. Клякаш на земята и наблюдаваш колелетата. Задното колело не трябва да се вижда настрани от предното, т.е. трябва да стоят на една линия. Често при падане рамата се усуква и колелетата не стоят на една линия. Качваш се на… Read more »
Ленев Юрий
Guest

Имам си свой начин сам да видиш съосието на колелетата – просто си правя една локва с вода и преминавам през нея , просто преминавам през локвата с водата и след нея на сухият асфалт виждам мокрите отпечатъци на линиите на гумите на колелетата дали са в съосие… и не ми трябва втори човек да гледа от пред… 🙂 защото той я видял, я не видял, я знае я не знае какво да гледа… моят начин е по-добър… 🙂 Лек ден.

Анастасия
Guest

Много добра статия!Подробна и достъпна за такива като мен- нямащи идея, но супер надъхани ,хаха!
благодаря!

Иван
Guest

Много ще ми бъде интересно да прочета и за чопърите като също много популярен тип мотоциклети. Рокерските събирания стават все по-популярни и покрай тях съм си харесал разни чопъри … просто незнам с какво ще се захвана обаче избирайки един от тях…

Коки
Guest
Много полезна статия,въпреки че има още много важни неща,които трябва да се гледат-шумове на двигателя,касета на съединителя,съединител,цвят и мирис на изгорелите газове при студен старт на двигателя,вибрации при движение,вибрации при спиране и прочие,и прочие…Но така или иначе един новобранец не би могъл да чуе и усети тези неща,нито да определи индикация за какво са,така че най-добре е при покупка на първи мотоциклет да се ходи с опитен познат или приятел.Един съвет от мен:когато си харесате първи мотор,напишете си домашното,преди да идете на оглед.Живеем в ерата на технологиите и интернет,а там има необходимата информация.Една от първите индикации е оригиналния външен вид,боя… Read more »
Gonzo
Guest
Като цяло статията е Ок с изключение на няколко елемента: 1. Пистовите мотори не са много леки-около 180-200 кг за 600 куб., но имат по-нисък център на тежестта и се създава усещане за лекота; 2. При пистовите умората в китките не е на дългите разстояния, а на късите-особено в града. Като цяло избора на мотор е нещо много лично, то е като да си избереш жена/мъж…но също е от значение къде и с кого ще се кара, защото хората с туръри предпочитат да карат по пътища с много и трудни завои, а тези с пистови-бързите завои и правите. ПС: никога… Read more »
Илия
Guest

Определено си заслужава отделеното време. Поздрави.

оги
Guest

всичко е ок,ама това с проверката на задницата ми звучи абсурдно:)как подяволите от пачия крак щте го наклоня толкова напред,че задната гума щте остане във въздуха:)Карам от много години всякакви баикоме и незнам кои щте се наклони по подобен начин:)

петко
Guest

Просто заставаш от страната на стойката и хващаш за кормилото и седалката или за опашката и накланяш към себе си , а не напред .Не искам да се заяждам ама май не си карал никакви байкове, не много,или ако си карал е било за по едно кръгче с мотора на някой приятел.
Поздрави и на теб и на автора за хубавата статия!

Танко
Guest

Полезно неистина.
Thank you people !!!

Митака
Guest

Доста полезна статия, всъщност. Адмирации. Карам от години и сега си давам сметка, че доста добре съм подходил изначало :). Ефтин мотор, за да не ти е допълнително зле когато падаш (не ако, а когато), малко кубици, за да можеш да го “надвиваш”. И като минеш едни поне 2000 километра, тогава си вярвай, че можеш що годе да караш. След 4-5 000 мисли за нов мотор, като вече осезаемо усетиш, че ти е “отеснял”. А модела е въпрос на вкус. А вкуса е основна причина да искаш мотор на първо време, нали?

Николай Николов
Guest
Николай Николов

Поздравление за темата, аз лично съм начинаещ (моторджия). Пред точно една година си купих първият ми мотор(Хонда Хорнет 600) и да си призная 70% от нещата изброени не съм ги проверявал, ако бях прочел тази публикация тогава щях да си спестя поне 500лв. Много полезна и формация.

Димитър
Guest

Много полезно. Адмирации за автора.

Христо
Guest

Добра статия. Препоръките за огледа са доста полезни.

сейхан
Guest

Много полезна информация, евала .

Вини
Guest

Благодаря, изключително полезно!